01-2018 – TILL GERHARD – FALSCHES ERWACHEN

 

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Till Gerhard

Falsches Erwachen

19. Januar – 24. März 2018

 

Mit Falsches Erwachen zeigt die Galerie Michael Janssen die dritte Einzelausstellung des Künstlers Till Gerhard

(*1971) mit einem neuen Werkzyklus groß- und mittelformatiger Malereien aus den Jahren 2016 und 2017.

Beschäftigten sich frühere Arbeiten Till Gerhards zum großen Teil mit dem Fantastischen und Unheimlichen –

eingebettet und transportiert über Motive, die er der populären Kultur entlehnte – so sind es in seinen neuen

Arbeiten der Traum, das Unbewusste und die Einflüsse pantheistischer Volks-und Naturmythologien, die seine

Malereien beeinflussen. Aber auch die spätromantische Dichtung des irischen Poeten William Butler Yeats –

dessen Werk wiederum sehr von traditionellen englischen Dichtern wie Blake und keltisch Mystik affiziert wurde

– bilden eine fruchtbare Quelle von Till Gerhards Bildwelten. Auch hier nimmt er zum Teil den ‚Umweg’ über

die populäre Kultur und nähert sich dem Gedicht von Yeats eher zufällig über den Donavan Song ‚The Song of

Wandering Aeungus’*, der 1971 damit das gleichnamige Gedicht von Yeats aus dem Jahr 1899** vertonte.

So beschreibt auch der Titel der Ausstellung Falsches Erwachen einen sogenannten ‚Traumwechsel’, der sich

dadurch äußert, dass der Träumende seinen ursprünglichen Traum verlässt und die anschließende Traumsituation

damit beginnt, dass er träumt zu erwachen. Da viele Träumer in dieser Situation glauben, tatsächlich erwacht zu

sein und dadurch das Bewusstsein, sich in einem Traum zu befinden verschwindet, wird dieser Vorgang häufig

als eine Art Abwehr-Strategie des Unbewussten gegen die Klarheit des Träumenden gedeutet. (Quelle: Klartraum

Wiki)**

Wie in seinen früheren Werken eröffnet Till Gerhard mit seinen neuen Bildern einen ‚anderen Raum’. Nur sind es

nun vielmehr die inneren Räume des Unbewussten, des eigenen und überraschenden Selbst, die die mit bunten

Wimpeln gekennzeichneten ‚Partyzonen’ esoterischer Happenings ablösen.

Auch heute befindet sich der Bildraum, den der Maler entwirft, außerhalb des Rationalen und vermittelt eine

mysteriöse und mystische Stimmung. Viele seiner Figuren wenden dem Betrachter den Rücken zu und markieren

dadurch die Grenze zwischen Innen- und Außenwelt oder sie sind ‚gesichtslos’ und werden damit zu einer

Projektionsfläche, eröffnet durch und für den Träumenden.

Gerhards Bildwelt bewegt sich zwischen Figuration und Abstraktion, wobei die abstrakten Elemente in seinen

neueren Werken deutlicher und betonter werden. Auch erscheint seine Farbpallette bunter und er orientiert sich

an Vorbildern nordischer Maler wie Edward Munch aber auch am Postimpressionismus und Expressionismus

von Paul Gauguin. Ein weiteres wesentliches Element auf der inhaltlichen und der malerischen Ebene ist neben

der zunehmenden Abstraktion die ‚Verschmelzung’ von Mensch und Natur, von Traum und der angenommenen

Realität des Wachzustandes, von Mystik und Unbewusstheit, von Figuration und Abstraktion, von Farbe und

Malgrund.

Till Gerhard (*1971, Hamburg) studierte an der Muthesius Hochschule für Kunst und Gestaltung Kiel und an

der Hochschule für angewandte Wissenschaften / FB Gestaltung Hamburg (HAW). Seine Arbeiten wurden unter

anderem in der Kunsthalle Hamburg, am CA2M in Madrid und in weiteren Galerien und Institutionen ausgestellt.

Till Gerhard’s Arbeiten sind in vielen nationalen und internationalen Sammlungen vertreten, wie Sammlung Jumex

(Mexico City), Sammlung Falckenberg (Hamburg), Sammlung Inelcom (Madrid), Richard Prince und der Hort Family

Collection (New York).

„Traum letzte Nacht: eine Insel im Nebel in einem See. Die Landschaft könnte in Kanada sein oder auch in Schottland.

Weite und Leere. Ein großer See. Ich habe dort eine Aufgabe zu erledigen zusammen mit J., ich assistiere ihm...

es hat etwas mit einem großen Baumstamm zu tun. Wir landen an einem seichten, kiesigen Strand mit einer Art

Kanu an. Es gilt, den Stamm ans Ufer zu ziehen. Er ist etwas mit Efeu bewachsen. Vielleicht ist es eine Art Einbaum.

Ich mache Fotos, das Licht hat etwas magisches, Sonne scheint durch den Nebel. Halos im Gegenlicht, der Nebel

reißt auf, hier und da sind blaue Flecken vom Himmel zu sehen. Leichter Nieselregen kommt auf. Regenbogenwetter.

Auch mehrere Angler sind dort, in einer Art Camp; ich kann mich an scheußliche Funktionskleidung mit absurden

Camouflagemustern erinnern. Verschmelzen mit der Natur.

Gestern: las ich ein Gedicht von W.B.Yeats, in dem es um eine Insel geht: The Lake Isle of Innisfree. Es handelt von

Yeats Jugendtraum, auf dieser Insel zu leben wie einst Thoreau in seiner Hütte am Walden Pond. Mit einem Bienenstock.

Als er voller Heimweh die Londoner Fleet Street entlang ging, tauchte plötzlich eine Kindheitserinnerung an

die Insel auf, woraus das Gedicht entstand.

Eigentlich suchte ich nach dem Gedicht The Song of the Wandering Aengus von Yeats. Aengus ist eine Figur der

irisch-keltischen Mythologie, der Sohn des Dagda und der Flussgöttin Boann. Seine Attribute sind Liebe, Jugendlichkeit

und poetische Inspiration. Seinen Kopf umschwirren stets singende Vögel und er ist auf einer endlosen

Suche nach seiner Geliebten.“

Zitate Till Gerhard, 2017

* Donavan: Celia Of The Seals / The Song Of The Wandering Aengus Label: Epic – 5-10694, 7“, 45 RPM, 1971

**(Quelle: Klartraum Wikipedia) https://www.klartraum-wiki.de/wiki/Falsches_Erwachen

***

The Song of Wandering Aengus (1899)

by William Butler Yeats

I went out to the hazel wood,

Because a fire was in my head,

And cut and peeled a hazel wand,

And hooked a berry to a thread;

And when white moths were on the wing,

And moth-like stars were flickering out,

I dropped the berry in a stream

And caught a little silver trout.

When I had laid it on the floor

I went to blow the fire a-flame,

But something rustled on the floor,

And someone called me by my name:

It had become a glimmering girl

With apple blossom in her hair

Who called me by my name and ran

And faded through the brightening air.

Though I am old with wandering

Through hollow lands and hilly lands,

I will find out where she has gone,

And kiss her lips and take her hands;

And walk among long dappled grass,

And pluck till time and times are done,

The silver apples of the moon,

The golden apples of the sun.

 

___

 

Till Gerhard

Falsches Erwachen

19 January – 24 March 2018

 

Galerie Michael Janssen is delighted to present the third solo exhibition by artist Till Gerhard entitled Falsches

Erwachen (False Awakening), a new cycle of large- and medium-format paintings from 2016-2017.

In his earlier work, Gerhard largely deals with the fantastic and the uncanny, which he conveys via motifs

embedded and borrowed from popular culture. In like fashion, his new paintings are informed by dreams and the

unconscious, as well as by pantheistic folk and nature mythologies.

The late-Romantic writings of the Irish poet William Butler Yeats (who was, in turn, influenced by Celtic mysticism

and traditional English poetry, such as that of William Blake) also provide rich source material for Gerhard’s

imagery. Here again, the artist takes a detour through popular culture to chance upon Yeat’s 1899 poem “The

Song of Wandering Aengus”* in the guise of Donovan’s 1971 musical version of the original text.

The title of the exhibition, Falsches Erwachen, describes a shifting dream state, during which a sleeper transitions

from one dream into another but believes to have awaken at the onset of the second. Under such circumstances,

many people believe they are indeed awake, and as a result, they are unaware of remaining within a dream. This

occurrence is often interpreted as a sort of “defense strategy” by the unconscious mind against the lucidity of the

dreamer.***

With his new paintings, Gerhard reveals an “alternate dimension,” as he did in his previous work. However,

the streamer-decorated party zones of esoteric happenings are now replaced by the interior space of the

unconscious—the singular and astonishing self.

Yet, the pictorial space created by the painter still lies beyond the rational and possesses a mysterious and

mystical quality. Many of his figures have their backs turned to the viewer, thereby signaling the border between

an inside and outside world; or they are faceless, thus becoming a projection surface generated by and for

dreamers.

Gerhard's imagery oscillates between the figurative and the abstract, although the abstract elements in his

new works are bolder and strongly emphasized. Furthermore, his color palette appears more intensely hued;

and through which he aligns himself to models of Nordic painting, such as Edward Munch, and to the postimpressionism

and expressionism of Paul Gauguin.

The increasingly ambiguous fusion between humans and nature; dreams and the presumed reality of wakefulness;

mysticism and unconsciousness; the figurative and the abstract; and paint and its substrate provides another

essential element of abstraction to the content, and, on a painterly level, to its form.

Till Gerhard (b. 1971, Hamburg) studied at the Muthesius University of Fine Arts and Design, Kiel and at the

Hamburg University of Applied Sciences (HAW) Department of Design. His work has been included in exhibitions

at the Kunsthalle Hamburg and at the CA2M in Madrid, among others. Gerhard is also represented in many

national and international collections, including the Colección Jumex (Mexico City), the Falckenberg Collection

(Hamburg), Coleccion Inelcom (Madrid), Richard Prince (New York), and the Hort Family Collection (New York)

“Last night’s dream: an island, in fog, in a lake. The landscape might be in Canada or Scotland. Vastness and emptiness.

A large lake. I have a task there to finish together with J., I assist him... it has something to do with a large

tree trunk. We land on a shallow, pebbly beach in a sort of canoe. It is necessary to drag the trunk to the shore. It is

somewhat overgrown with ivy. Perhaps it is a type of log boat. I take photographs, the light has a magical quality,

the sun shines through the fog. Halos from backlighting, the fog breaks apart, here and there blue spots of the sky

are visible. Light, drizzling rain falls. Rainbow weather. There are also several fishermen present in a sort of camp. I

remember awful outdoor clothes with absurd camouflage patterns. Blending with nature.

Yesterday: I read a poem by W.B. Yeats, which is about an island: the Lake Isle of Innisfree. It deals with Yeat’s childhood

dream of living on this island like Thoreau in his cabin, long ago on Walden Pond. With a beehive. As he walked

along London’s Fleet Street, filled with homesickness, a childhood memory of the island suddenly arose, from which

the poem originated.

In actuality, I was searching for the poem, “The Song of the Wandering Aengus” by Yeats. Aengus, a figure from Irish

Celtic mythology, is the son of Dagda and the river goddess Boann. His attributes are love, youthfulness, and poetic

inspiration. Singing birds always whirl about his head, and he is on an endless quest for his beloved.”

Quotes Till Gerhard, 2017

* Donavan: Celia Of The Seals / The Song Of The Wandering Aengus Label: Epic – 5-10694, 7“, 45 RPM, 1971

**https://www.klartraum-wiki.de/wiki/Falsches_Erwachen

***

The Song of Wandering Aengus (1899)

by William Butler Yeats

I went out to the hazel wood,

Because a fire was in my head,

And cut and peeled a hazel wand,

And hooked a berry to a thread;

And when white moths were on the wing,

And moth-like stars were flickering out,

I dropped the berry in a stream

And caught a little silver trout.

When I had laid it on the floor

I went to blow the fire a-flame,

But something rustled on the floor,

And someone called me by my name:

It had become a glimmering girl

With apple blossom in her hair

Who called me by my name and ran

And faded through the brightening air.

Though I am old with wandering

Through hollow lands and hilly lands,

I will find out where she has gone,

And kiss her lips and take her hands;

And walk among long dappled grass,

And pluck till time and times are done,

The silver apples of the moon,

The golden apples of the sun.